هدف نهایی هر کسبوکار، افزایش فروش و کسب درامد و سود بیشتر است و آشنایی با روشهای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر، از الزامات اصلی هر کسبوکاری است. در ارتباط با روشهای جذب مشتری و راههای افزایش فروش، نکات و توصیههای زیادی مطرح شده است. اما آیا میدانید کدام یک از این روشها برای کسبوکار شما مناسب است؟
برای افزایش فروش در کسبوکار خود، به جای تمرکز بر سود بیشتر روی مشتری تمرکز کنید و کارایی را در فروش خود بهبود دهید. اگر می خواهید فروش خود را افزایش دهید؛ در این مقاله راهکار مطمئن برای افزایش فروش شما آمده است:
۱- شخصیت و هویت خود را مشخص و فقط روی آن تمرکز کنید
سازمان شما باید یک وجه تمایز و شخصیت مختص به خودش را داشته باشد تا از سایر رقبا قابل تشخیص باشد. همین تمایزهای برند، در بازار بزرگ محصولات مشابه، میتواند مشتریان را به سمت شما سوق دهد و بین سایر برندها، برند شما را کاملا مشخص کند. مثلا لوگوی خاص (سیب گاززده) اپل و طراحیهای منحصر بهفردش در تمام محصولات این شرکت قابل تشخیص است.
از قدرت برندها و شخصیت و اعتمادی که پشت آنها است غافل نشوید.
۲- همواره مبدع باشید و کارهای نواورانه انجام دهید
این نوآوریها کاملا برای حفظ و گسترش بازار و افزایش لذت و هیجان مخاطبان ضروری هستند. برای مثال سونی به خاطر همین پیشرفتهای بزرگ در صنعت بازیسازی با بررسی دقیق نیازهای مشتریان و تطبیق آن نیازها با تکنولوژی کالای خود، توانسته است سهم بسیار بزرگی از بازار را کسب کند.
۳- با مشتریان خود تعامل موثری داشته باشید
اغلب مشتریان میدانند که چه میخواهند، پس یکی از بهترین راهها برای تعامل بیشتر با آنها و گسترش بازار، پرسیدن مستقیم از آنها است.
یکی دیگر از روشهای ایجاد تعامل و ارتباط با مشتریان، بهرهمندی از سیستمهای نرم افزاری ارتباط با مشتریان سی ار ام است. رویکرد مشتری مدار crm، اساسا بر پایه مزیت های جلب رضایت مشتری شکل گرفته است. هدف نهایی این راهبرد در معنای crm چیست، وفادارسازی مشتری نسبت به کسب و کار است.
۴- برای راضی نگه داشتن مشتریان کارهای خلاقانه انجام دهید
کمپانی نتفلیکس (Netflix) یکی از نمونههای عالی برای ایجاد وفاداری نسبت به یک برند در مشتریان است. این پلتفرم با افزودن دائمی امکانات جدید و بهینهسازی الگوریتمها، همواره رضایت مشتریان را به دست آورده است و همین بهروزرسانیها و سهم بزرگ نتفلیکس در بازار، باعث شد تا با وجود شرکتهای قدرتمند دیگر، نتفلیکس جایگاه خود را از دست ندهد. مشتریان اشتراک خود را در نتفلیکس هرگز لغو نکردند، چرا که هر روز امکانات و بهبودهای بهتری را در آن میدیدند و به ارزشمندی آن احترام میگذاشتند.
۵- به تصاحب کردن شرکتهای دیگر فکر کنید
این کار کمی به تحقیق و بررسی و البته هزینههای مختلف نیاز دارد، ولی اگر به خوبی انجام شود نهایتا منجر به افزایش فروش شما خواهد شد. کمپانیها عموما برای توسعه سبد محصولات خود، افزایش سهم بازار خود و افزایش فروش، شرکتها و یا برندهای دیگر را تصاحب کرده و آنها را خریداری میکنند. برای مثالMicrosoft ، کمپانیهای Linkedin و Github را تصاحب و به زیر مجموعههای خودش اضافه کرده است.
این استراتژی میتواند شامل خرید شرکتهایی که ارتباط مستقیم با صنعت شما ندارند و یا خرید شرکتهای رقیب در صنعت مستقیم شما باشد.
با همین راهکارهایی که اشاره شد، میتوان سهم گستردهای از بازار را تصاحب کرد که نتیجه آن رضایت حداکثری مشتریان، افزایش فروش و تثبیت جایگاه شرکت شما در بازار است.